Τεχνικές Αναζήτησης Εργασίας

Υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί τρόποι αναζήτησης εργασίας. Παρακάτω παρουσιάζονται αναλυτικά οι μέθοδοι που μπορείτε να ενσωματώσετε στο πλάνο εύρεσης εργασίας και δίνονται συμβουλές και οδηγίες για το τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να τις εφαρμόσετε προκειμένου να είναι αποτελεσματικές.

Σύγχρονες Τεχνικές Αναζήτησης Εργασίας

Η κρυφή αγορά εργασίας

Οι περισσότερες θέσεις εργασίας δεν ανακοινώνονται. Λέγεται ότι μόνο το 25% των θέσεων εργασίας είναι «ανοιχτές» και δημοσιεύονται σε αγγελίες έναντι 75% της αγοράς εργασίας που παραμένει «κρυφή». Θα αναρωτηθείτε εύλογα, γιατί οι εργοδότες δεν δημοσιεύουν τις θέσεις εργασίας; Η απάντηση είναι απλή:

  • Δεν τους χρειάζεται

Οι περισσότερες δουλειές δεν δημοσιεύονται γιατί είτε ο εργοδότης γνωρίζει κάποιον που πιστεύει ότι είναι κατάλληλος για τη συγκεκριμένη θέση και κάνει σε αυτόν πρόταση συνεργασίας είτε κάποιος μαθαίνει για τη θέση, επικοινωνεί μαζί του και περνά από συνέντευξη προτού η θέση δημοσιευτεί. Επίσης, συχνά οι εργοδότες προσλαμβάνουν άτομα που κάποιος γνωστός τους ( συνεργάτης, μέλος του προσωπικού, φίλος) τα συστήνει. Προτιμούν δηλαδή να συνεργαστούν με κάποιον που έχει θετικές συστάσεις παρά με κάποιον τελείως άγνωστο. Και τούτο γιατί στην επιλογή προσωπικού, σημασία δεν έχουν μόνοι οι γνώσεις, οι ικανότητες και τα τυπικά προσόντα αλλά και η εμπιστοσύνη, η εχεμύθεια και η υπευθυνότητα που θα επιδείξει ο εργαζόμενος. Αυτά αναζητούν και προσδοκούν μεταξύ άλλων οι εργοδότες και συχνά σε αυτές τις δεξιότητες δίνουν τη μέγιστη σημασία.

Προσοχή: «Μέσο» είναι όταν κάποιος δεν έχει τα τυπικά προσόντα και διεκδικεί μια θέση που δεν του αξίζει. Κανείς πλέον εργοδότης στις μέρες μας δεν θέλει μη ικανά στελέχη και δεν έχει όρεξη για χάσιμο χρόνου ή χρημάτων.

  • Δεν τους αρέσει

Συνήθως οι εργοδότες δεν είναι εκπαιδευμένοι συνεντευκτές. Η επιλογή προσωπικού αποτελεί για αυτούς μια δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία. Καλούνται να πάρουν συνέντευξη από ένα σωρό άτομα που δεν γνωρίζουν και θα προσπαθήσουν με κάθε τρόπο να τους εντυπωσιάσουν ενώ οι ίδιοι θα προσπαθήσουν να βρουν αδυναμίες. Μη έχοντας τις απαραίτητες γνώσεις, η διαδικασία αυτή δεν είναι ιδιαίτερα ευχάριστη γι’ αυτούς.

Δίκτυο κοινωνικών γνωριμιών

Ανακαλύψτε την “κρυφή” αγορά εργασίας

Η δικτύωση αναφέρεται στην προσέγγιση ανθρώπων του στενού και ευρύτερου δικτύου κοινωνικών γνωριμιών σας, οι οποίοι μπορούν να σας υποστηρίξουν στην αναζήτηση εργασίας. Με τον όρο δίκτυο κοινωνικών γνωριμιών περιγράφονται οι ομάδες ανθρώπων που έχουν κάτι κοινό μεταξύ τους (συγγενείς, φίλοι, καθηγητές, συμφοιτητές, συμμαθητές αθλητική ομάδα, γνωστοί κλπ). Το δικό σας δίκτυο αποτελείται απ’ όλους τους ανθρώπους που γνωρίζετε και μπορούν να σας βοηθήσουν και τους ανθρώπους που εκείνοι ξέρουν. Η δικτύωση είναι ο τρόπος που θα χρησιμοποιήσετε για να επικοινωνήσετε μαζί τους. Ένα ανεπίσημο δίκτυο γνωριμιών αποτελεί μια πλούσια πηγή πληροφόρησης για μη δημοσιευμένες θέσεις εργασίας. Το επιτυχημένο δίκτυο γνωριμιών απαιτεί να κάνετε έναν αριθμό επαφών και να τους πληροφορήσετε ότι αναζητάτε δουλειά.

Στόχοι του δικτύου γνωριμιών

  • Να κερδίσετε τη μέγιστη δυνατή προβολή.
  • Να συγκεντρώσετε πληροφορίες για εργοδοτικούς φορείς, οργανισμούς, επιχειρήσεις και για τις τάσεις της αγοράς εργασίας.
  • Να πάρετε συμβουλές για τον επαγγελματικό σας στόχο και για τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να διεκδικήσετε συγκεκριμένες ευκαιρίες.
  • Να συναντήσετε ανθρώπους που εργάζονται στον επαγγελματικό χώρο που σας ενδιαφέρει.
  • Να δημιουργήσετε ένα δίαυλο επικοινωνίας με υποψήφιους εργοδότες.
  • Να εγκαθιδρύσετε νέες και αποδοτικές επαφές.

Πηγές πιθανών επαφών

Δημιουργήστε και αναπτύξτε ένα δίκτυο γνωριμιών εξασφαλίζοντας ονόματα συγκεκριμένων ανθρώπων. Χρησιμοποιήστε διάφορες πηγές, όπως:

  • Καθηγητές, φίλους, συγγενείς και πρώην εργοδότες – άλλους επαγγελματίες που μπορούν να σας συστήσουν οι παραπάνω.
  • Μέλη επαγγελματικών ενώσεων.
  • Ανθρώπους που ασχολούνται με την πληροφόρηση – υπεύθυνους διαφόρων κέντρων πληροφόρησης ή βιβλιοθηκονόμους.
  • Υπεύθυνους ανθρώπινου δυναμικού και στελέχη δημοσίων σχέσεων.
  • Αρμόδιες υπηρεσίες και στελέχη γραφείων που ασχολούνται με τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τη συμβουλευτική σταδιοδρομίας (π.χ. Κέντρα Προώθησης της Απασχόλησης του Ο.Α.Ε.Δ., Γραφεία Διασύνδεσης κ.α.).
    Άλλες δημόσιες υπηρεσίες και εμπορικά ή τεχνικά επιμελητήρια της περιοχής σας.

Συμβουλές

  • Αρχικά, δημιουργήστε μία λίστα με όλους τους ανθρώπους που γνωρίζετε. Για να είναι πιο εύκολη η καταγραφή, χωρίστε τη λίστα σε ενότητες, όπως αναφέρονται παραπάνω (συγγενείς, φίλοι, συμφοιτητές κλπ). Δίπλα από το ονοματεπώνυμο κάθε ατόμου που καταγράφετε, σημειώστε την επαγγελματική του ιδιότητα, το φορέα που εργάζεται και αν γνωρίζετε, τυχόν στοιχεία επικοινωνίας μαζί του. Πιθανόν, καθώς θα καταγράφετε τα ονόματα στη λίστα, να θυμηθείτε ολοένα και περισσότερα άτομα που ξέρετε. Η καταγραφή της λίστας βοηθά την μνημονική σας ικανότητα.
  • Επιλέξτε από τα άτομα που σημειώσατε τις «καλύτερες επαφές» με βάση την επαγγελματική τους ιδιότητα και κυρίως κατά πόσο εκείνοι ασκούν το επάγγελμα που σας ενδιαφέρει ή/και απασχολούνται στον εργασιακό χώρο – κλάδο προτίμησή σας, ή διαθέτουν ευρύ κύκλο γνωριμιών με βάση την επαγγελματική τους ιδιότητα
  • Εφόσον έχετε προσδιορίσει τους ανθρώπους με τους οποίους θα θέλατε να μιλήσετε, τότε μπορείτε να σχεδιάσετε μαζί τους μία “συνέντευξη πληροφόρησης”. Στόχος σας κατά τη διάρκεια αυτής της συνέντευξης είναι να συγκεντρώσετε πληροφορίες για την αγορά εργασίας και τις συνθήκες εργασίας από καταξιωμένους επαγγελματίες του χώρου που σας ενδιαφέρει.
  • Επικοινωνήστε μαζί τους και ορίστε μια ημερομηνία συνάντησης, σε ημέρα και ώρα που είναι διαθέσιμοι προκειμένου να έχετε μια επαγγελματική συζήτηση. Εξηγήστε ότι η συνάντηση θα διαρκέσει το μέγιστο μισή ώρα και επιδιώξτε να γίνει στον επαγγελματικό τους χώρο.
  • Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, παρουσιάστε τον εαυτό σας με θετικό τρόπο. Δώστε μια σύντομη περιγραφή των επιτευγμάτων σας και σημειώστε τα ενδιαφέροντα και τους επαγγελματικούς σας στόχους.
  • Έχετε μαζί σας το βιογραφικό σας σημείωμα, ώστε να σας δώσουν τυχόν συμβουλές ή υποδείξεις.
  • Ενημερώστε τους ότι αναζητάτε δουλειά
  • Ρωτήστε αν γνωρίζουν κάποιον από το χώρο που σας ενδιαφέρει και ζητήστε να σας συστήσουν σ’ αυτόν
  • Πάρτε 2 συστάσεις από τον καθένα

Αναρωτιέστε γιατί θα ήθελαν να συζητήσουν μαζί σας;

Θα το κάνουν για πολλούς λόγους:

  • Σας έχει παραπέμψει σε αυτούς κάποιος που γνωρίζουν.
  • Η συνάντηση μαζί σας, αλλά και με άλλους, τους ενημερώνει για τις πιο σύγχρονες εξελίξεις στο χώρο και τους κρατά σε επαφή με άλλους συναδέλφους.
  • Οι περισσότεροι άνθρωποι επιθυμούν να μοιραστούν την εμπειρία τους με τρίτους.
  • Οι περισσότεροι άνθρωποι επιθυμούν και χαίρονται να βοηθήσουν άλλους ανθρώπους και λαμβάνουν προσωπική ικανοποίηση από αυτή την πράξη τους.
  • Υπάρχει πάντα η περίπτωση να είστε ένας κατάλληλος υποψήφιος για μια μελλοντική θέση εργασίας στο χώρο όπου εργάζονται!

Συνέντευξη επαγγελματικής πληροφόρησης

Για να συγκεντρώσετε συγκεκριμένες πληροφορίες σχετικά με θέσεις εργασίας και επαγγέλματα, διεξάγετε μια “συνέντευξη πληροφόρησης”. Η συνέντευξη πληροφόρησης αποτελεί μια συζήτηση που μπορείτε να κάνετε με ανθρώπους, οι οποίοι απασχολούνται σε θέσεις εργασίας που σας ενδιαφέρουν ή γενικότερα με εργαζόμενους στο συγκεκριμένο επαγγελματικό κλάδο. Οι παρακάτω οδηγίες θα σας βοηθήσουν να πετύχετε μια τέτοια συνέντευξη.

Τι θέλετε να πετύχετε

Οι στόχοι μιας πληροφοριακής συνέντευξης είναι συνήθως οι εξής:

  • Η διερεύνηση ενός συγκεκριμένου επαγγελματικού πεδίου.
  • Ο προσδιορισμός των επαγγελματικών σας επιλογών.
  • Η αναγνώριση του τομέα στον οποίο θα μπορούσατε να απασχοληθείτε σε μια επιχείρηση.
  • Η συλλογή άμεσων και έγκυρων πληροφοριών για τρέχουσα ζητήματα και προοπτικές του επαγγελματικού χώρου.
  • Η διεύρυνση του δικτύου κοινωνικών γνωριμιών σας.
  • Η δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων για την είσοδό σας στον επαγγελματικό χώρο που σας ενδιαφέρει.
  • Η ενδυνάμωση της αυτοπεποίθησή σας για το μελλοντικό χειρισμό συνεντεύξεων επιλογής προσωπικού.

Ποιους μπορείτε να προσεγγίσετε

  • Γνωστούς & Φίλους που δραστηριοποιούνται στο κλάδο
  • Μέλη ΔΕΠ – Ακαδημαϊκούς Συμβούλους
  • Προηγούμενους εργοδότες
  • Μεγαλύτερους πρώην συμφοιτητές σας

Η διεξαγωγή της συνέντευξης πληροφόρησης

Πριν τη συνέντευξη

  • Διερευνήστε την επιχείρηση.
  • Καταγράψτε τις ερωτήσεις που θέλετε να κάνετε.
  • Μάθετε κάτι για τον άνθρωπο με τον οποίο θα συζητήσετε.
  • Ντυθείτε επαγγελματικά.
  • Έχετε μαζί σας αντίγραφα του βιογραφικού σας για να το δείξετε στο συνεντευκτή, εφόσον σας το ζητήσουν. Τυχόν παρατηρήσεις που μπορεί να κάνει, θα σας φανούν χρήσιμες για τη σύνταξη και προσαρμογή του τρόπου με τον οποίο χρειάζεται να παρουσιάζεται και να προβάλλεται τα προσόντα σας για το συγκεκριμένο επαγγελματικό στόχο.
  • Καταφτάστε 10-15 λεπτά πριν το ραντεβού σας.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης

  • Προετοιμάστε μια καλή και σύντομη παρουσίαση του εαυτού σας και των επαγγελματικών σας προσόντων. Η παρουσίαση αυτή θα είναι παρόμοια με την απάντηση που θα δίνατε, αν σας ρωτούσε κάποιος για τους επαγγελματικούς στόχους και τα ενδιαφέροντά σας σε μια συνέντευξη επιλογής.
  • Επαναδιατυπώστε το στόχο σας και τις πληροφορίες που θα θέλατε να μάθετε.
  • Ξεκινήστε τη συζήτηση, εφόσον εσείς κάνετε τη συνέντευξη.
  • Διατηρείστε τον αρχικό χρόνο που ζητήσατε για 20-30 λεπτά.
  • Ζητείστε συστάσεις για άλλους επαγγελματίες του χώρου σε παρεμφερείς εργοδοτικούς φορείς.

Τι μπορείτε να ρωτήσετε

Κάντε έναν κατάλογο με τις ερωτήσεις στις οποίες θα θέλατε απάντηση για έναν επαγγελματικό χώρο ή για μια επιχείρηση.  Για να συγκεντρώσετε όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείτε, χρησιμοποιήστε ανοιχτές ερωτήσεις, ώστε να δίνετε τη δυνατότητα στο συνομιλητή σας να εμπλακεί σε συζήτηση.  Παρακάτω υπάρχει ένας κατάλογος από πιθανές ερωτήσεις, οι οποίες σας δίνουν μια ιδέα και σας βοηθούν να προετοιμαστείτε για μια συνέντευξη πληροφόρησης.

Ερωτήσεις σχετικά με τον επαγγελματικό χώρο

  • “Τι είδους θέσεις εργασίας υπάρχουν διαθέσιμες στο συγκεκριμένο επαγγελματικό χώρο;”
  • “Τι είδους ικανότητες χρειάζονται οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες για να ανταποκριθούν επιτυχημένα στις υποχρεώσεις της εργασίας τους (π.χ. οργανωτικές, επικοινωνιακές, διοικητικές, συγγραφής κ.ά.);”
  • “Τι είδους προϋπηρεσία ή εμπειρία απαιτείται συνήθως;”
  • “Τι είδους εκπαίδευση ή επιμόρφωση συστήνετε;”
  • “Ποιο είναι το κύριο χαρακτηριστικό μιας τυπικής εισαγωγικής θέσης εργασίας στο συγκεκριμένο επαγγελματικό χώρο;”
  • “Ποιο είναι το προφίλ των νέων επαγγελματιών στο συγκεκριμένο χώρο;”
  • “Ποιο είναι το μέλλον του συγκεκριμένου επαγγελματικού χώρου;”

Επιπλέον, μπορείτε να ζητήσετε και άλλες χρήσιμες πληροφορίες ή συμβουλές, όπως την αξιολόγηση του βιογραφικού σας, την καθοδήγηση σε αποτελεσματικές τακτικές αναζήτησης εργασίας και τα ονόματα άλλων επαγγελματιών του χώρου που σας ενδιαφέρει. 

Ερωτήσεις σχετικά με έναν συγκεκριμένο εργοδοτικό φορέα

  • “Ποιοι είναι οι βραχυπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι στόχοι της επιχείρησης στις περιοχές της ανάπτυξης, των νέων προϊόντων ή υπηρεσιών και της επέκτασης της επιχείρησης;”
  • “Ποια είναι η φιλοσοφία της επιχείρησης και τι είδους σεμινάρια ή εκπαίδευση παρέχονται;”
  • “Μπορείτε να περιγράψετε μια τυπική μέρα στη δική σας εργασία;”
  • “Ποιο είναι το συνηθισμένο επαγγελματικό μονοπάτι από τη βάση ως την κορυφή της ιεραρχίας;”
  • “Μπορείτε να περιγράψετε μια εισαγωγική και μια ανώτερη θέση εργασίας στην ιεραρχική δομή της επιχείρησης;”

Μετά τη συνέντευξη

  • Επιτρέψτε στο συγκεκριμένο άτομο, να κρατήσει το βιογραφικό σας, αν θέλει, ώστε να έχει διαθέσιμο και να σας θυμάται σε τυχόν μελλοντική ευκαιρία απασχόλησης που θα βρεθεί.
  • Αν δεν έχετε επισκεφθεί άλλη φορά και γνωρίσει το χώρο εργασίας, ζητήστε ευγενικά να σας ξεναγήσουν.
  • Στείλτε ένα ευχαριστήριο σημείωμα και ενημερώστε τον άνθρωπο με τον οποίο συζητήσατε για την πρόοδό σας.
  • Αξιολογήστε τον τρόπο με τον οποίο συζητήσατε. Τι θα μπορούσατε να είχατε κάνει καλύτερα; Χρησιμοποιήστε ό,τι μάθατε στην επόμενη συνέντευξη επαγγελματικής πληροφόρηση που θα κάνετε.
  • Αξιολογήστε τις πληροφορίες που συγκεντρώσατε. Πώς σχετίζονται με τα σχέδιά σας;

Χρήσιμες Συμβουλές

  • Να θυμάστε ότι αυτή είναι μια συνέντευξη, με την οποία θέλετε να συγκεντρώσετε πληροφορίες και όχι μια συνέντευξη κατά την οποία διεκδικείτε μια θέση εργασίας.
  • Η συνέντευξη πληροφόρησης είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο σχεδιασμού της επαγγελματικής σταδιοδρομίας. Μπορεί να αποτελέσει μάλιστα μία από τις πιο αξιόλογες στρατηγικές αναζήτησης πληροφοριών και εγκαθίδρυσης επαφών, καθώς ξεκινάτε ή συνεχίζετε να καταστρώνετε σχέδια για το μέλλον. Όπως ακριβώς και άλλα στάδια του σχεδιασμού της σταδιοδρομίας σας, έτσι και η συνέντευξη πληροφόρησης απαιτεί ανάλογη προετοιμασία.
  • Χρησιμοποιήστε μια ατζέντα όπου θα έχετε καταχωρημένα τα στοιχεία επικοινωνίας των ατόμων που θα συναντήσετε και τυχόν ερωτήσεις που θέλετε να τους θέσετε. Εκεί μπορείτε να κρατήσετε και σημειώσεις κατά τη διάρκεια της συνέντευξης καθώς και στοιχεία επικοινωνίας με τυχόν άλλους επαγγελματίες που θα σας συστήσουν.

Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (LinkedIn)

Ως Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Media Networks) αναφέρονται τα ηλεκτρονικά μέσα κοινωνικοποίησης όπως το facebook, twitter, myspace, linkedin, myblog, flickr κα. Ανεξάρτητα από ηλικία, επάγγελμα, φύλο, μορφωτικό ή κοινωνικό επίπεδο οι περισσότεροι άνθρωποι στον πλανήτη αφιερώνουν καθημερινά λίγο έως αρκετό χρόνο  σε σχετικές ιστοσελίδες στο διαδίκτυο για να ενημερωθούν, να αναπτύξουν σχέσεις και να αλληλεπιδράσουν με άλλους και γενικότερα να δικτυωθούν.

Η νέα αυτή μορφή επικοινωνίας  αποτυπώνει το τρόπο σκέψης των νέων σήμερα που είναι διαρκώς συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο, αναζητούν πληροφορίες, επικοινωνούν και συζητούν μέσω αυτών. Οι συγκεκριμένες συνήθειες ευνοούν τον παγκόσμιο διάλογο (όπου κι αν είσαι, όπως κι αν είσαι, έχεις φωνή και μπορείς να επικοινωνήσεις με άλλους που μοιράζονται κοινούς στόχους ή εμπειρίες με σένα). Για να είναι επιτυχημένη αυτή η επικοινωνία θα πρέπει να  αξιοποιεί την κριτική και αναλυτική σκέψη. Θα πρέπει επίσης να είναι ακριβής, σύντομη και περιεκτική πχ στο twitter πρέπει να δηλώσεις την άποψή σου ή να δώσεις το στίγμα σου σε μόνο 140 λέξεις.

Οι νέες αυτές συνήθειες έχουν αλλάξει την Επαγγελματική και Εταιρική Επικοινωνία. Έχουν επηρεάσει δηλαδή τόσο τις συνθήκες αναζήτησης εργασίας από τη μια, όσο και αναζήτησης και εύρεσης προσωπικού από την άλλη.

Ολοένα και περισσότερες εταιρείες και φορείς χρησιμοποιούν τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης για την αναζήτηση και προσέλκυση προσωπικού.  Κι ενώ αυτό το ποσοστό είναι μικρότερο σε σχέση με όσα ισχύουν στις χώρες του εξωτερικού (ΗΠΑ, Μεγ. Βρετανία, Γερμανία,) παρατηρείται μία ισχυρή αυξητική τάση και καταγράφεται μία σαφής πρόθεση των στελεχών ανθρώπινου δυναμικού να διευρύνουν τη χρήση και σε άλλους τομείς όπως έλεγχος και διασταύρωση πληροφοριών και ασυνεπειών στα βιογραφικά σημειώματα των υποψηφίων.

Οι συνήθειες αυτές λοιπόν έχουν και άλλη όψη. Η συνεχής έκθεση του εαυτού σου στην παγκόσμια κοινότητα είναι σαν να έχεις διαρκώς μία κάμερα στραμμένη πάνω σου ή σαν να δίνεις διαρκώς συνέντευξη και όσα δηλώνεις κοινοποιούνται στην παγκόσμια κοινότητα. Το στίγμα κάποιου πχ στο facebook παραμένει ενεργό για 6 χρόνια, ακόμη και αν διαγράψει το προφίλ του. Θα πρέπει να αναρωτηθεί συνεπώς ο καθένας μας, τι εικόνα παρουσιάζουμε μέσα από τα αντίστοιχα προφίλ μας; Αν κάποιος εργοδότης κοιτούσε τη σελίδα μας τι θα καταλάβαινε για εμάς;

Το θέμα λοιπόν δεν είναι αν θα χρησιμοποιήσουμε τη συγκεκριμένη μορφή δικτύωσης αλλά πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε καλύτερα τη συγκεκριμένη τεχνική.

Γιατί όλα αυτά θα μου φανούν χρήσιμα;

  • Εντοπίζετε εταιρείες και φορείς που σας ενδιαφέρουν να εργαστείτε στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Παίρνετε χρήσιμη και κατατοπιστική πληροφόρηση τόσο σε σχέση με τις υπηρεσίες και τις δράσεις που έχουν όσο και σε σχέση με το προφίλ των εργαζομένων τους.
  • Συμμετέχετε σε συζητήσεις ή παρακολουθείτε νέα και τάσεις που σχετίζονται με ενώσεις που σας ενδιαφέρουν. Για παράδειγμα μπορείτε να γίνετε μέλη στις ομάδες των ενώσεων που σας ενδιαφέρουν και να παίρνετε καθημερινή ενημέρωση για τρέχοντα ζητήματα του κλάδου
  • Ακολουθήστε στο twitter ή ζητήστε να προσθέσετε στις επαφές σας πρόσωπα «κλειδιά» δηλαδή ανθρώπους που ασχολούνται με ότι σας ενδιαφέρει. Για παράδειγμα, έχετε απορίες και δεν ξέρετε που μπορείτε να εργαστείτε ολοκληρώνοντας ένα μεταπτυχιακό; Δείτε που εργάζονται όσοι σημειώνουν ότι έχουν αποφοιτήσει πρόσφατα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα ή γραφτείτε και ζητείστε σχετική ενημέρωσης από το δίκτυο αποφοίτων του συγκεκριμένου πανεπιστημίου.
  • Διατηρήστε ένα επαγγελματικό προφίλ προκειμένου να προβάλλετε τη δουλειά σας, τις επιδιώξεις και τα ενδιαφέροντά σας.

Απευθείας προσέγγιση εργοδοτών

Εφόσον δεν μπορείτε να προσεγγίσετε κάποιους εργοδότες μέσω του δικτύου κοινωνικών γνωριμιών σας, ίσως επιλέξετε την απευθείας προσέγγισής τους. Αναμφισβήτητα η απευθείας προσέγγιση των εργοδοτών, είναι λιγότερο εύκολη. Προκειμένου να είστε αποτελεσματικοί, χρειάζεται να επιδείξετε καλές επικοινωνιακές δεξιότητες και πειθώ. Αναζητήστε στον χρυσό οδηγό, σε καταλόγους επαγγελματικών ενώσεων ή και σε διάφορες εκδόσεις επαγγελματικών φορέων του κλάδου στοιχεία επικοινωνίας και προφίλ των επιχειρήσεων που θέλετε να προσεγγίσετε. Επικοινωνήστε αρχικά τηλεφωνικά με τον υπεύθυνο προσωπικού της εταιρείας και κανονίστε μία ημερομηνία για να τον συναντήσετε.

Πώς να προσεγγίσετε τους ανθρώπους που σας ενδιαφέρουν

Τηλεφωνικά

Όταν τηλεφωνείτε για να κανονίσετε κάποιο ραντεβού, θα πρέπει να θυμάστε τρία πράγματα:

  • Να συστήσετε τον εαυτό σας.
  • Να εξηγήσετε το λόγο για τον οποίο επιθυμείτε μία συνάντηση.
  • Να κανονίσετε έναν κατάλληλο χρόνο συνάντησης.

Συμβουλές

  • Γράψτε ένα πρόχειρο σενάριο σε σχέση με αυτά που θέλετε να πείτε.
  • Η προετοιμασία μειώνει το άγχος και εξασφαλίζει ότι δε θα ξεχάσετε τίποτα από αυτά που θέλετε να πείτε. Επιπλέον, οι άλλοι σας αντιλαμβάνονται ως ένα οργανωμένο άτομο με επαγγελματική συμπεριφορά.
  • Εάν τηλεφωνήσετε σε κάποιον ως αποτέλεσμα μιας σύστασης, αναφέρετε το όνομα αυτού που σας σύστησε στην αρχή της επικοινωνίας σας.
  • Ξεκαθαρίστε ότι χρειάζεστε μόνο λίγα λεπτά από το χρόνο των ανθρώπων με τους οποίους έρχεστε σε επαφή και μείνετε σταθεροί σε αυτό.
  • Εκφράστε την ανάγκη για μία προσωπική συνάντηση, σε αντίθεση με μια τηλεφωνική και μόνο επικοινωνία.
  • Γράψτε ένα σύντομο ευχαριστήριο σημείωμα για να δείξετε την ευγνωμοσύνη σας. Τέτοιου είδους επιστολές κρατούν το όνομά σας ζωντανό στη μνήμη των επαφών σας σε περίπτωση που προκύψει μία θέση εργασίας.

Στέλνοντας Επιστολή

Όπως η τηλεφωνική επικοινωνία, έτσι και μια επιστολή, η οποία ζητά προσωπική συνάντηση, πρέπει να περιλαμβάνει:

  • Την προσωπική σας σύσταση.
  • Τους λόγους για τους οποίους επιδιώκετε μία συνάντηση.

Μερικά μυστικά:

  • Δακτυλογραφήστε την επιστολή, ακολουθήστε μια επίσημη επαγγελματική μορφή και ελέγξτε προσεκτικά τη γραμματική και τη σύνταξη του κειμένου σας.
  • Προσδιορίστε στην τελευταία παράγραφο ότι θα επικοινωνήσετε μία συγκεκριμένη ημερομηνία (συνήθως μία εβδομάδα αφότου στείλετε την επιστολή) για να κανονίσετε μία συνάντηση.
  • Διατηρείστε ένα οργανωμένο αρχείο με όλες τις επιστολές που έχετε στείλει.

Γραφείο Διασύνδεσης

Το Γραφείο Διασύνδεσης ΑΠΘ έχει σαν στόχο να βοηθήσει τους φοιτητές και τους αποφοίτους του Ιδρύματος να προσεγγίσουν ομαλά τη σταδιοδρομία τους. Για το λόγο αυτό παρέχει υπηρεσίες πληροφόρησης και συμβουλευτικής σε θέματα εργασίας. Πιο αναλυτικά στο Γραφείο Διασύνδεσης μπορείτε να βρείτε αναλυτικές πληροφορίες για:

  • Αγγελίες, προκηρύξεις και ανακοινώσεις ανοιχτών θέσεων εργασίας στην Ελλάδα και το Εξωτερικό
  • Προγράμματα πρακτικής άσκησης στην Ελλάδα και το εξωτερικό
  • Προγράμματα κατάρτισης, ανταλλαγής φοιτητών, σεμινάρια, συνέδρια, θερινά σχολεία και άλλες δυνατότητες συνεχούς επιμόρφωσης
  • Πληροφόρηση για Φορείς εκπαίδευσης και κατάρτισης όπως η Εθνική Σχολή Δικαστών, η Διπλωματική Ακαδημία, η Σχολή Δημόσιας Διοίκησης κά
  • Θέσεις ιατρικών ειδικοτήτων στην Ελλάδα και το εξωτερικό
  • Ανακοινώσεις για τις θέσεις ιατρών σε αγροτικά ιατρεία
  • Πληροφορίες και ενημέρωση για εργοδοτικούς φορείς και φορείς που ασχολούνται με την απασχόληση( πχ ΟΑΕΔ)
  • Αρθρογραφία και αποτελέσματα ερευνών για τις τάσεις της απασχόλησης και της εργασίας στην Ελλάδα.

Όλες αυτές οι πληροφορίες είναι διαθέσιμες προς το κοινό τόσο στους χώρους εξυπηρέτησης των Περιφερειακών Γραφείων όπου υπάρχουν οργανωμένες βιβλιοθήκες όσο και στην ιστοσελίδα του Γραφείου Διασύνδεσης ΑΠΘ

Ειδικά οι φοιτητές και απόφοιτοι του ΑΠΘ μπορούν να εγγραφούν στο Πληροφοριακό Σύστημα της ΔΑΣΤΑ ΑΠΘ δημιουργώντας την προσωπική τους καρτέλα. Η δημιουργία της προσωπικής καρτέλας, θα σας δώσει τη δυνατότητα να ανεβάσετε το βιογραφικό σας και τα προσωπικά σας στοιχεία (τίτλους σπουδών, ξένες γλώσσες, δημοσιεύσεις κ.λπ.) προκειμένου αυτά να είναι ορατά σε εν δυνάμει ενδιαφερόμενους εργοδότες, εφόσον εσείς το επιθυμείτε. Επίσης, θα έχετε τη δυνατότητα να λαμβάνετε άμεση και προσωποποιημένη ηλεκτρονική ενημέρωση για θέσεις εργασίας, εκδηλώσεις, συνέδρια και άλλα θέματα που αφορούν τη σταδιοδρομία σας, ανάλογα με το επιστημονικό σας πεδίο και σύμφωνα με τις προτιμήσεις που θα δηλώσετε.

Η διαδικασία εγγραφής είναι απλή:

  • Αν είστε φοιτητές του ΑΠΘ, συνδέεστε μέσω του ιδρυματικού λογαριασμού σας στο ΑΠΘ και επισκεπτόμενοι απευθείας την κεντρική ιστοσελίδα της ΔΑΣΤΑ ΑΠΘ και το μενού « Ο Λογαριασμός μου».
  • Αν είστε απόφοιτοι του ΑΠΘ και δεν έχετε ενεργό λογαριασμό στο ΑΠΘ, δημιουργήστε λογαριασμό στην πύλη αποφοίτων του ΑΠΘ https://alumni.itc.auth.gr/ και χρησιμοποιήστε τους κωδικούς αυτούς για να συνδεθείτε στην ιστοσελίδα της ΔΑΣΤΑ.
    https://www.dasta.auth.gr/Login.aspx.

Οι υπηρεσίες συμβουλευτικής υποστήριξης που παρέχονται περιλαμβάνουν την ατομική ή/και ομαδική συμβουλευτική καθοδήγησης. Πιο συγκεκριμένα, οι φοιτητές ή απόφοιτοι του ΑΠΘ έχουν τη δυνατότητα είτε κλείνοντας ένα ατομικό ραντεβού με σύμβουλο σταδιοδρομίας του Γραφείου Διασύνδεσης ΑΠΘ να συζητήσουν τους προβληματισμούς τους και να λάβουν ουσιαστική βοήθεια για την οργάνωση και αναζήτηση εργασίας είτε να συμμετάσχουν σε ομαδικά εργαστήρια συμβουλευτικής προετοιμασίας για την επαγγελματική ζωή.

Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια το Γραφείο Διασύνδεσης στο πλαίσιο ενίσχυσης και διεύρυνσης των δραστηριοτήτων του έχει αναπτύξει και παρέχει υπηρεσίες για τη στήριξη των αποφοίτων των οποίων ο στόχος σταδιοδρομίας είναι η αυτοαπασχόληση. Πιο συγκεκριμένα, το Γραφείο Διασύνδεσης ΑΠΘ παρέχει τις εξής υπηρεσίες:

  • πληροφόρηση για τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας και τις δυνατότητες ανάπτυξης επιχειρηματικών πρωτοβουλιών,
  • πληροφόρηση για τις ευκαιρίες χρηματοδότησης που παρέχονται για την ίδρυση νέων επιχειρήσεων,
  • διοργάνωση εργαστηρίων επιχειρηματικότητας – καινοτομίας και συμβουλευτικής με κύριο στόχο την:
    ανάπτυξη της επιχειρηματικής ιδέας,
    σύνταξη του επιχειρηματικού σχεδίου,
    οργάνωση της εξαγωγικής δράσης και
    καθοδήγηση στην εύρεση πηγών χρηματοδότησης
  • δικτύωση και ανάπτυξη μονίμων διαύλων επικοινωνίας με συλλογικούς φορείς των παραγωγικών τάξεων της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής, με επιχειρήσεις αλλά και με άλλες δομές στήριξης της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης της περιοχής.
  • Κλείνοντας ένα ατομικό ραντεβού με τη σύμβουλο επιχειρηματικότητας μπορείτε να διερευνήσετε τόσο την ικανότητα και προδιάθεσή σας για αυτοαπασχόληση, όσο και να λάβετε ουσιαστική καθοδήγηση σε όλα τα στάδια ανάπτυξης και λειτουργίας της επιχείρησής σας.
  • Στην ιστοσελίδα του Γραφείου Διασύνδεσης ΑΠΘ μπορείτε να βρείτε πλήρη, οργανωμένη και έγκυρη ενημέρωση αναφορικά με θέματα νεανικής επιχειρηματικότητας και όχι μόνο!

Στις δράσεις του Γραφείου Διασύνδεσης ΑΠΘ περιλαμβάνονται ακόμη η ανάπτυξη και λειτουργία Δικτύων συνεργατών όπως «Δίκτυο Ακαδημαϊκών Συμβούλων» και «Δίκτυο Μεντόρων».

Στο Δίκτυο Ακαδημαϊκών Συμβούλων μετέχουν Μέλη ΔΕΠ του ΑΠΘ οι οποίοι εθελοντικά δέχονται να συμβουλεύουν τους φοιτητές και αποφοίτους του Ιδρύματος αναφορικά με τις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές καθώς και τις προοπτικές απασχόλησης στο κλάδο τους. Οι συναντήσεις με τους ενδιαφερόμενους φοιτητές ή αποφοίτους γίνονται με προκαθορισμένα ραντεβού και σε συγκεκριμένες μέρες και ώρες που ορίζονται από τον ακαδημαϊκό σύμβουλο. Με τον τρόπο αυτό, το Γραφείο Διασύνδεσης ΑΠΘ προσπαθεί να καλύψει την ανάγκη για συμβουλευτική καθοδήγηση σε εξειδικευμένα θέματα ανά τομέα – κλάδο επιστημών και σε ερωτήματα όπως «υπάρχουν προοπτικές απασχόλησης αν ακολουθήσω την κατεύθυνση της Γενετικής – Μοριακής Βιολογίας;» ή «είναι προτιμότερο να κάνω μεταπτυχιακό στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης ή στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου στον κλάδο της Μηχανικής Περιβάλλοντος;» Ποιοι καθηγητές από κάθε τμήμα του ΑΠΘ συμμετέχουν στο Δίκτυο Ακαδημαϊκών Συμβούλων καθώς και τις μέρες και ώρες που μπορείτε να τους συναντήσετε μπορείτε να δείτε στην ιστοσελίδα του Γραφείο Διασύνδεσης ΑΠΘ.

Το Δίκτυο Μεντόρων αντίστοιχα έχει δημιουργηθεί με στόχο τη μεταφορά γνώσεων και εμπειριών, τη στήριξη και καθοδήγηση των νέων επιστημόνων μέσα από τη θεμελίωση μιας προσωπικής συμβουλευτικής διαδικασίας από έναν επιχειρηματία ή στέλεχος, «μέντορα», σε θέματα σχετικά με την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας και την ενδυνάμωση της επαγγελματικής τους θέσης. Στο δίκτυο εθελοντών συμβούλων (μεντόρων) συμμετέχουν έμπειροι επιχειρηματίες, μάνατζερ αλλά και εργαζόμενοι οι οποίοι εθελοντικά παρέχουν συμβουλές και συμβάλουν με αυτό τον τρόπο στην υποστήριξη και καθοδήγηση των φοιτητών/τριών αλλά και νέων αποφοίτων που ξεκινούν την υλοποίηση κάποιου επιχειρηματικού εγχειρήματος. Το Δίκτυο Μεντόρων αποτελεί μία κοινή δράση του Γραφείου Διασύνδεσης ΑΠΘ, της Μονάδας Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας και της Δομής Απασχόλησης και Σταδιοδρομίας του ΑΠΘ.

Η ρόλος του «μέντορα» στην ανάπτυξη της επαγγελματικής σταδιοδρομίας των νέων αποφοίτων είναι να:

  • καθοδηγεί και ενθαρρύνει τον νέο απόφοιτο στον καθορισμό των στόχων και τον υποκινεί για την επίτευξη των στόχων αυτών,
  • ενισχύει και τονώνει την αυτοεκτίμησή του στη φάση στη φάση ανάληψης μιας επιχειρηματικής πρωτοβουλίας ή ένταξής του στην αγορά εργασίας,
  • υποστηρίζει το νέο απόφοιτο για τη βελτίωση των προσόντων του και των δεξιοτήτων του για την προώθησή του στην αυτοαπασχόληση,
  • εποπτεύει και καθοδηγεί το «νέο επιχειρηματία» στο διάστημα κατάστρωσης της νέας επιχείρησής του.

Πέρα από την ηθική ικανοποίηση που αισθάνεται ένας επιχειρηματίας /έμπειρος εργαζόμενος ότι μέσα από τη διαδικασία του μέντοριγκ συμβάλλει σημαντικά στην υποστήριξη ενός νέου ανθρώπου στα πρώτα δύσκολα βήματα της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας, παράλληλα ενημερώνεται και ο ίδιος μέσα από την επαφή του/της με τους νέους απόφοιτους, για τις τάσεις της εποχής και τις εξελίξεις στην επιστήμη του/της.

Ο συμβουλευόμενος από την άλλη πλευρά,

  • μοιράζεται με τον μέντορά του την ευθύνη για τη δημιουργία μιας διαπροσωπικής σχέσης η οποία θα τον βοηθήσει να πετύχει τους στόχους του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο,
  • προσδιορίζει ο ίδιος τις ανάγκες του, καταρτίζοντας το προσωπικό σχέδιο δράσης και ενημερώνει τον μέντορα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο,
  • κατανοεί τις καθημερινές επαγγελματικές υποχρεώσεις του μέντορα, γι’ αυτό φροντίζει να επικοινωνεί μαζί του σε βαθμό που να είναι αμοιβαία αποδεκτός.

Τα οφέλη για τον «συμβουλευόμενο» είναι προφανή, καθώς έχει δίπλα του στα πρώτα βήματα της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας έναν έμπειρο «υποστηρικτή» που μπορεί να τον βοηθήσει να επικεντρωθεί στη μελλοντική του καριέρα και να τον προετοιμάσει για μια ομαλή και επιτυχημένη μετάβαση στο χώρο της εργασίας.

Επιπρόσθετα, το Γραφείο Διασύνδεσης ΑΠΘ διοργανώνει Εκδηλώσεις ενημέρωσης & πληροφόρησης σε θέματα σπουδών, εργασίας και ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας

Γραφεία Στήριξης Απασχόλησης Δήμων

Ολοένα και περισσότεροι δήμοι και φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης δημιουργούν γραφεία προώθησης απασχόλησης και αναπτύσσουν δράσεις και υπηρεσίες στήριξης της απασχόλησης των δημοτών τους προκειμένου να ενισχύσουν αφενός την απασχόληση των πολιτών, να βελτιώσουν το βιοτικό επίπεδο και κατά συνέπεια την ποιότητα ζωής των πολιτών τους και αφετέρου να βοηθήσουν στην στήριξη της τοπικής οικονομίας. Είναι θετικό για σας να επισκεφθείτε και επωφεληθείτε αντίστοιχων δράσεων και ενεργειών, ιδιαίτερα αν έχετε σαν επαγγελματικό στόχο την απασχόληση σε μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή. Συχνά, η λειτουργία αυτών των γραφείων και η οργάνωση των υπηρεσιών που προσφέρονται λειτουργεί κατεξοχήν ενθαρρυντικά για την εύρεση εργασίας και υποστήριξη της απασχόλησης δημοτών και κατοίκων της περιοχής.

Ιδιωτικά Γραφεία Εύρεσης Εργασίας

Τα τελευταία χρόνια, λειτουργούν και στην Ελλάδα ιδιωτικά γραφεία ευρέσεως εργασίας. Πρόκειται για ιδιώτες που αναλαμβάνουν εκ μέρους των εργοδοτών την επιλογή και στελέχωση προσωπικού για συγκεκριμένες θέσεις. Συνήθως πληρώνονται από τους εργοδότες. Σε ορισμένες περιπτώσεις ωστόσο η κάλυψη της θέσης πιθανόν να επιβαρύνει και τον υποψήφιο εργαζόμενο.  Εφόσον επιλέξετε αυτό τον τρόπο αναζήτησης δουλειάς, θα πρέπει  να είστε προσεκτικοί και να μην δεχθείτε οποιαδήποτε δουλειά σας προσφέρουν λόγω της πίεσης που θα σας ασκηθεί προκειμένου εκείνοι να πληρωθούν. Ζητήστε να σας ενημερώνουν για δουλειές που οι εργοδότες πληρώνουν το κόμιστρο κάλυψης της θέσης και μην υποκύπτετε στις πιέσεις. Μην υπογράψτε αμέσως ότι σας δώσουν αλλά ζητήστε να το διαβάστε με ησυχία και υπογράψτε όταν είστε σίγουροι για τις δεσμεύσεις που προκαλεί. Επίσης να είστε προσεκτικοί σε ρήτρες συμβολαίων όπου αναφέρεται ότι η σύμβαση εργασίας σας γίνετε με το ιδιωτικό γραφείο εύρεσης εργασίας. Πρόκειται για περιπτώσεις ενοικίασης εργαζομένων και θα πρέπει να γνωρίζετε ότι με αυτό τον τρόπο δεν έχετε σύμβαση και δικαιώματα ως εργαζόμενοι στην επιχείρηση αλλά εργοδότης σας είναι το γραφείο ευρέσεως εργασίας. Γενικά, είναι καλό να μην εναποθέτετε απόλυτα την αναζήτηση εργασίας σε τρίτους αλλά να συνεχίσετε να αναζητάτε εργασίας και μόνοι σας.

Ημέρες Καριέρας

Πρόκειται για εκδήλωση που διοργανώνεται συνήθως με τη συμμετοχή πολλών εταιριών και επιχειρήσεων στο πλαίσιο της οποίας υπάρχει η δυνατότητα οι επιχειρήσεις να προβάλλουν τις δράσεις και τις υπηρεσίες που παρέχουν αλλά και να προσελκύσουν προσωπικό και στελέχη. Συχνά, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης υπάρχει επίσης η δυνατότητα οι υπεύθυνοι προσωπικού των εταιριών που συμμετέχουν στις ημέρες καριέρας να παίρνουν συνεντεύξεις ή/και να δέχονται αιτήσεις από ενδιαφερόμενους υποψήφιους εργαζόμενους. Η δική σας συμμετοχή σε ημέρες καριέρας μπορεί να σας βοηθήσει να γνωρίσετε και να συλλέξετε πληροφόρηση για εργοδοτικούς φορείς, να τους προσεγγίσετε και να έλθετε σε απευθείας επαφή και επικοινωνία μαζί τους ακόμη και να περάσετε μια πρώτη συνέντευξη επιλογής.

To Γραφείο Διασύνδεσης ΑΠΘ διοργανώνει κάθε χρόνο την άνοιξη ημέρες καριέρας αποκλειστικά για τους φοιτητές και αποφοίτους του ΑΠΘ. Ενημερωθείτε αναλυτικά για τη διαδικασία συμμετοχής στις αντίστοιχες υποενότητες της ιστοσελίδας.

Επαγγελματικοί Σύλλογοι

Γραφτείτε στους επαγγελματικούς συλλόγους του κλάδου σας. Συχνά οι εταιρείες – φορείς του κλάδου αναρτούν προκηρύξεις θέσεων εργασίας για εξειδικευμένο προσωπικό. Επίσης μπορείτε να ενημερωθείτε για τρέχοντα ζητήματα του κλάδου, να χρησιμοποιήσετε λίστες μελών για το δίκτυο κοινωνικών γνωριμιών και να έχετε επαφές με ενεργά μέλη του κλάδου. Φροντίστε να συμμετέχετε σε ετήσια συνέδρια και εκδηλώσεις των επαγγελματικών συλλόγων διευρύνοντας έτσι το δίκτυο κοινωνικών γνωριμιών σας.

Απόκτηση αρχικής εμπειρίας

Άλλες μέθοδοι αναζήτησης και εύρεσης εργασίας μπορεί να είναι η συμμετοχή σε πρόγραμμα πρακτικής άσκησης, η καλοκαιρινή απασχόληση, η εθελοντική εργασία, ή η εύρεση μιας θέσης εργασίας με καθεστώς μερικής απασχόλησης μέσω αυτών, μπορείτε να βρείτε αρχικά μία θέση εργασίας και να δημιουργήσετε προοπτικές εξέλιξης για απασχόληση σε μία μονιμότερη θέση εργασίας για εσάς. Συνήθως οι εργοδότες δεν θέλουν να χάνουν ικανούς και πρόθυμους υπαλλήλους και για το λόγο αυτό προτιμούν να  προάγουν κάποιο μέλος του προσωπικού για να αναλάβει νέα υψηλότερα καθήκοντα, καθώς ήδη γνωρίζει τον τρόπο λειτουργίας και την κουλτούρα της επιχείρησης. Τα τελευταία χρόνια η πρακτική άσκηση θεωρείται ο πιο πετυχημένος τρόπος εύρεσης εργασίας για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας, καθώς δίνει τόσο την ευκαιρία στους νέους να αποκτήσουν επαγγελματική εμπειρία αλλά και στους φορείς να εκπαιδεύσουν και να επιλέξουν ικανά νέα στελέχη.

Παραδοσιακές Τεχνικές

Αγγελίες

Περίπου 15% όσων αναζητούν εργασία, βρίσκουν δουλειά μέσω απάντησης αγγελιών. Και τούτο γιατί οι περισσότεροι εργοδότες καταφεύγουν στην συγκεκριμένη μέθοδο αναζήτησης προσωπικού, όταν πλέον δεν έχουν καταφέρει να βρουν στελέχη με άλλες μεθόδους. Παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη μέθοδος έχει χαμηλά ποσοστά επιτυχίας, εξακολουθεί να είναι ένας εύκολος και ο πλέον παραδοσιακός τρόπος αναζήτησης εργασίας.

Συμβουλές

  • Αν σκοπεύετε να εφαρμόσετε τη συγκεκριμένη μέθοδο, είναι καλό να παρακολουθείτε τις αγγελίες καθημερινά και συστηματικά.
  • Δημιουργήστε ένα φάκελο με αγαπημένες ιστοσελίδες – μηχανές αναζήτησης όπου υπάρχει καθημερινή ανάρτηση αγγελιών. Σε κάθε μία από αυτές, δημιουργήστε προφίλ ώστε τυχόν να μπορείτε να λαμβάνετε και προσωποποιημένη πληροφόρηση.
  • Διαβάζετε την κάθε μία αγγελία αναλυτικά γιατί συχνά διάφορες θέσεις εργασία αναφέρονται με παρεμφερείς τίτλους.
  • Απαντήστε στην αγγελία το συντομότερο δυνατόν ή και αμέσως. Οι αγγελίες κοινοποιούνται σε μεγάλο αριθμό αναγνωστών και αυτό σημαίνει ότι πολλοί είναι εκείνοι που θα δουν την αγγελία και θα σπεύσουν να απαντήσουν στην ανακοίνωση.
  • Προτού στείλετε το βιογραφικό σας φροντίστε να συλλέξετε πληροφορίες για το φορέα και τη θέση, προκειμένου να προσαρμόσετε ανάλογα τον τρόπο παρουσίασης των προσόντων σας και να συντάξετε κατάλληλα το βιογραφικό και τη συνοδευτική επιστολή.
  • Επικοινωνήστε τηλεφωνικά με το φορέα και προσπαθήστε να μάθετε ποιος είναι υπεύθυνος για τη συγκεκριμένη θέση. Επιδιώξτε να έχετε μια προσωπική συνάντηση μαζί του αντί να στείλετε απλά το βιογραφικό σας σημείωμα.Συναντήστε τον και συζητήστε για τη προσφερόμενη θέση εργασίας. Η προσωπική επαφή λειτουργεί ευνοϊκά και βοηθά στο να μειώσετε τις πιθανότητες απόρριψης.
  • Ακόμη κι αν δεν καταφέρετε να έχετε μια συνάντηση με τον υπεύθυνο πρόσληψης, προτιμήστε να πάτε αυτοπροσώπως το βιογραφικό σας στην εταιρεία, παρά να το στείλετε με email. Με τον τρόπο αυτό, έχετε την ευκαιρία να γνωρίσετε από κοντά το χώρο και το περιβάλλον εργασίας, να συλλέξετε υλικό για τις δράσεις του φορέα, ενώ έχετε και τη δυνατότητα να δείτε από κοντά τον τρόπο με τον οποίο εργάζονται, συμπεριφέρονται αλλά και ντύνονται οι εργαζόμενοι, γεγονός που σας βοηθά να προετοιμαστείτε για τη συνέντευξη που θα ακολουθήσει. Η εξοικείωσή σας με το χώρο και το περιβάλλον που θα περάσετε συνέντευξη μειώνει το άγχος σας αλλά και σας βοηθά να γνωρίζετε πόσο χρόνο θα χρειαστείτε για να μεταβείτε στην ώρα σας για τη συνέντευξη.
  • Εφόσον αποφασίσετε να στείλετε ηλεκτρονικά το βιογραφικό σας, φροντίστε να το συνοδεύσετε με μια πετυχημένη επιστολή, όπου θα εξηγείτε γιατί σας ενδιαφέρει η συγκεκριμένη θέση και κυρίως πως μπορείτε να ανταποκριθείτε στις αρμοδιότητές της.
  • Για θέσεις που σας ενδιαφέρουν, είναι θεμιτό να στείλετε το βιογραφικό σας ακόμη κι αν δεν πληροίτε όλα τα προσόντα. Μερικές φορές οι εργοδότες ζητούν στις αγγελίες προσόντα που δεν είναι απαραίτητα αλλά προαιρετικά για την επιλογή, προκειμένου να περιορίσουν τον αριθμό των απαντήσεων που θα έχουν.
  • Διαβάστε τις αγγελίες το βράδυ και χρησιμοποιήστε το χρόνο σας τις εργάσιμες μέρες και ώρες στο να κάνετε επαφές με εργοδότες.
  • Διαβάστε ακόμη και παλιές αγγελίες. Οι ίδιες εταιρείες μπορεί να έχουν ακόμη ανοικτές θέσεις ή αντίστοιχες που δεν έχουν προκηρύξει ακόμη. Επικοινωνήστε μαζί τους για να διερευνήσετε τη δυνατότητα συνεργασίας. Εάν είστε φοιτητές, η παρακολούθηση και ανάγνωση των αγγελιών, είναι ένας καλός τρόπος ενημέρωσης για το τι ζητούν οι εταιρείες προκειμένου να αυξήσετε προς εκείνη την κατεύθυνση τα προσόντα σας.

ΟΑΕΔ

Εφόσον έχετε ολοκληρώσει τις σπουδές σας και δεν έχετε απασχόληση, θα πρέπει να εγγραφείτε στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ. Παρά το γεγονός ότι η εύρεση εργασίας μέσω του ΟΑΕΔ, έχει επίσης χαμηλά ποσοστά επιτυχίας, καθώς συνήθως οι εργοδότες προσφεύγουν στον ΟΑΕΔ για αναζήτηση προσωπικού με χαμηλά εκπαιδευτικά προσόντα, είναι θετικό και ως απόφοιτοι ΑΕΙ να έχετε επαφή με τον ΟΑΕΔ και να βγάλετε κάρτα ανεργίας αφού έτσι έχετε πλεονεκτήματα (δυνατότητα συμμετοχής σε επιδοτούμενα σεμινάρια ή προγράμματα απόκτησης αρχικής επαγγελματικής εμπειρίας, καταμέτρηση του χρόνου ανεργίας ως κριτήριο πρόσληψης σε προκηρύξεις θέσεων εργασίας δημόσιων φορέων).

Συμβουλές

  • Για την έκδοση κάρτας ανεργίας χρειάζεται να έχετε μαζί σας την αστυνομική σας ταυτότητα και κάποιο λογαριασμό πληρωμής φορέα κοινής ωφέλειας (π.χ. ΔΕΗ, ΟΤΕ κλπ) από όπου προκύπτει η διεύθυνση κατοικίας σας. Φροντίζετε να ανανεώνετε την κάρτα ανεργίας σας κάθε μήνα.
  • Ζητείστε να έχετε επαφή και με ένα σύμβουλο απασχόλησης του ΟΑΕΔ. Στην πρώτη σας συνάντηση θα πρέπει να συμπληρωθεί το έντυπο εξατομικευμένης παρέμβασης μέσω του οποίου καταγράφεται στα μητρώα του ΟΑΕΔ το προφίλ σας. Απαντήστε με ειλικρίνεια στις ερωτήσεις του συμβούλου απασχόλησης και ζητείστε να ενημερωθείτε για τυχόν δυνατότητες που σας παρέχει ο ΟΑΕΔ (σεμινάρια κατάρτισης, προγράμματα πρακτικής άσκησης, δυνατότητα επιχορήγησης της έναρξης επιχειρηματικής δράσης, επιδότηση της θέσης εργασίας κλπ). Διατηρείστε τακτική επικοινωνία με τον/την σύμβουλο απασχόλησης. Συνήθως σε δημόσιους οργανισμούς με ευρύ κοινό, οι υπάλληλοι είναι πολύ απασχολημένοι και δύσκολο να θυμούνται τον κάθε ενδιαφερόμενο. Η συχνή επικοινωνία μαζί τους, βοηθά την υπενθύμιση των ενδιαφερόντων και των στόχων σας και αυξάνει τις πιθανότητες να ενημερωθείτε για τυχόν δυνατότητες που έχετε.

Τυφλή αποστολή βιογραφικών

Η μέθοδος αυτή αναφέρεται στην αποστολή βιογραφικών σε εταιρείες και φορείς του εργασιακού χώρου που σας ενδιαφέρει, χωρίς να υπάρχει προκήρυξη θέσης εργασίας αλλά και χωρίς να έχετε φροντίσει για πρότερη επικοινωνία με το φορέα ή μέσω του δικτύου κοινωνικών γνωριμιών σας. Μπορεί να σταθείτε τυχεροί και να έχετε απάντηση, καθώς κάποιες εταιρείες συλλέγουν βιογραφικά σε βάση δεδομένων ή μπορεί να τύχει να έχουν κάποια θέση ανοικτή, ωστόσο η τυφλή αποστολή βιογραφικών έχει χαμηλά ποσοστά επιτυχίας. Και τούτο γιατί τα βιογραφικά που στέλνονται στα τυφλά, εφόσον δεν απευθύνονται κάπου επώνυμα, καταλήγουν στο καλάθι των αχρήστων.

Συμβουλές

  • Χρησιμοποιήστε τη συγκεκριμένη μέθοδο, εφόσον έχετε καταλήξει ότι δεν μπορείτε να προσεγγίσετε το φορέα με κανένα άλλο τρόπο (για παράδειγμα σε περιπτώσεις όπου είναι σε άλλη γεωγραφική περιοχή από αυτή που κατοικείτε)
  • Για να αυξήσετε τα ποσοστά επιτυχίας , επικοινωνήστε με τον υπεύθυνο προσωπικού και στείλτε το βιογραφικό σας μετά την τηλεφωνική σας επικοινωνία.
  • Συντάξτε μια πολύ καλή συνοδευτική επιστολή, όπου θα παρουσιάζετε ισχυρά επιχειρήματα για το λόγο που θα πρέπει να σας δώσουν την ευκαιρία να συναντηθείτε και να συζητήσετε τη δυνατότητα συνεργασίας σας.

Συμπλήρωση αιτήσεων

Πολλές εταιρείες ζητούν από υποψηφίους να συμπληρώσουν αιτήσεις κι έτσι αρκετές φορές θα πρέπει να ακολουθήσετε αυτή τη μέθοδο για την εύρεση εργασίας. Στη συγκεκριμένη μέθοδο θα πρέπει να είστε προσεκτικοί καθώς οι αιτήσεις συντάσσονται από τους φορείς, είναι πολύ λεπτομερείς κι έχουν ως στόχο να ξεδιαλέξουν και να απορρίψουν παρά να προσλάβουν εργαζομένους. Αν είναι εφικτό, επιλέξτε να δώσετε το βιογραφικό σας σημείωμα αντί της αίτησης και τούτο γιατί το βιογραφικό συντάσσεται από εσάς και παρουσιάζει θετικά τα προσόντα σας. Σε περίπτωση ωστόσο που δεν έχετε αυτή τη δυνατότητα, ακολουθήστε τις παρακάτω συμβουλές για τη συμπλήρωση των αιτήσεων:

Χρήσιμες Συμβουλές:

  • Προτού αρχίσετε να συμπληρώνετε, διαβάστε το σύνολο της αίτησης και σκεφθείτε τα προσόντα σας σε σχέση με τα πεδία που αναφέρει. Η ευρύτητα και ο χώρος που δίνεται για κάθε πληροφορία, είναι ενδεικτική της βαρύτητας και της σημασίας που έχει για την επιλογή του προσωπικού
  • Ακολουθήστε πιστά τις οδηγίες συμπλήρωσης (πχ κεφαλαία γράμματα)
  • Φροντίστε τη σωστή ορθογραφία και σύνταξη του κειμένου (η προσεγμένη εμφάνιση της αίτησης, δίνει θετική εντύπωση για την εικόνα του υποψήφιου εργαζόμενου)
  • Σημειώστε μόνο θετικές πληροφορίες της υποψηφιότητάς σας ειδάλλως αφήστε κενό
  • Χρησιμοποιήστε οποιαδήποτε θετική πληροφορία για την υποψηφιότητά σας, γράφοντας και στα περιθώρια αν χρειαστεί (πχ. Αναφερθείτε σε τυχόν προπτυχιακή εργασία που έχετε εκπονήσει και είχε θέμα σχετικό με το φορέα και τις αρμοδιότητες της θέσης που διεκδικείτε ακόμη κι αν δεν υπάρχει αντίστοιχο πεδίο στην αίτηση που συμπληρώνετε)
  • Στην ενότητα για την εκπαίδευση, αν έχετε αυξημένα προσόντα, μην αναφέρετε περιττές πληροφορίες αλλά εστιαστείτε στις σημαντικές για τους εργοδότες. Αν όμως έχετε περιορισμένη εκπαίδευση, σημειώστε οτιδήποτε σχετικό και ενδιαφέρον για τον εργοδότη. Αποφύγετε επίσης να δώσετε αρνητικές πληροφορίες (πχ σε περίπτωση που έχετε καθυστερήσει να ολοκληρώσετε τις σπουδές σας, μην αναφέρετε αναλυτικά όλη την περίοδο σπουδών αλλά σημειώστε μόνο την ημερομηνία αποφοίτησης)
  • Φροντίστε να συμπληρώσετε το πεδίο της επαγγελματικής εμπειρίας, ακόμη κι αν θεωρείτε ότι δεν έχετε εμπειρία σε αντίστοιχη θέση (για παράδειγμα, σε περίπτωση συμπλήρωσης αίτησης σε τράπεζα, ακόμη κι αν δεν διαθέτετε εμπειρία σε τραπεζικό κλάδο, αναφερθείτε σε τυχόν εμπειρία εργασία σας σε θέση εργασίας με αντίστοιχα καθήκοντα εξυπηρέτησης πελατών, διαχείρισης ταμείου κ.ά)
  • Αναφέρετε ευρύ το αντικείμενο της εργασίας που επιθυμείτε να έχετε. Σημειώστε τον τομέα εργασίας που σας ενδιαφέρει και όχι τίτλο συγκεκριμένης θέσης εργασίας. Με τον τρόπο αυτό, αφήνετε ανοιχτή τη δυνατότητα συζήτησης για το που θα μπορούσατε να απασχοληθείτε.
  • Σε πιθανή ερώτηση για τους λόγους που φύγατε από την προηγούμενη δουλειά απαντήστε με θετικούς όρους πχ αλλαγή καριέρας ή επιστροφή στην εκπαίδευση και όχι αναλυτικά. Οι μελλοντικοί εργοδότες σας είναι εύλογο να ταυτίζονται με την πλευρά του εργοδότη και τυχόν δική σας αναφορά με αρνητική χροιά για τις προηγούμενες εργασιακές σας εμπειρίες, δεν ευνοεί την επιλογή σας.
  • Σε πιθανή ερώτηση για το μισθό σημειώστε «ανοιχτός»/ «διαπραγματεύσιμος» και μην αναφέρετε συγκεκριμένο ποσό
  • Μην απαντάτε αναφορικά με αναπηρίες και χρόνιες ασθένειες.

Τελευταία Συμβουλή

Ακολουθήστε το ένστικτό σας. Εφόσον έχετε συμπληρώσει την αίτηση, ξαναδιαβάστε ό,τι έχετε γράψει. Αναρωτηθείτε… Παρουσιάζει η αίτηση θετικά την υποψηφιότητά σας; Είστε ικανοποιημένοι με την εικόνα που δίνετε; Αν ναι, προχωρήστε και παραδώστε την αίτηση. Εσείς μπορείτε να γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα, αν είστε ικανοποιημένοι ή όχι με όσα γράψατε. Εάν η απάντηση στα προηγούμενα ερωτήματα είναι όχι, μάλλον θα χρειάζεστε περισσότερο χρόνο και περίσκεψη. Ζητήστε ευγενικά να σας διαθέσουν ένα ακόμη έντυπο αίτησης. Γενικά, μην το παρακάνετε, δίνοντας ψευδή στοιχεία γιατί μπορεί να ζητήσουν επιβεβαίωση. Αποφύγετε όμως και την υποτίμηση των προσόντων σας.

Διαγωνισμοί δημοσίου

Τα ποσοστά επιτυχίας σε διαγωνισμούς του δημοσίου είναι συνήθως χαμηλά καθώς πολλοί είναι εκείνοι που συμμετέχουν έναντι λίγων θέσεων που προκηρύσσονται. Εφόσον σας ενδιαφέρει  να εργαστείτε σε κάποιο φορέα του δημοσίου, θα πρέπει καταρχήν να ενημερώνεστε τακτικά μέσω της ιστοσελίδας του ΑΣΕΠ www.asep.gr για τις προκηρύξεις θέσεων που ανακοινώνονται. Η πλήρης προκήρυξη κάθε θέσης δημοσιεύεται αναλυτικά σε αντίστοιχο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ), όπου θα πρέπει να προσφεύγετε προκειμένου να διαβάσετε και να δείτε αναλυτικά τα προσόντα που ζητούνται.  Αυτά είναι δωρεάν διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του Εθνικού Τυπογραφείου www.et.gr 

Η πλήρωση των θέσεων εργασίας σε φορείς του δημοσίου μπορεί να είναι μέσω σειράς προτεραιότητας, όπου μεγαλύτερη βαρύτητα δίνεται στην αξιολόγηση των τυπικών προσόντων όπως προκύπτουν από τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά ή μέσω συμμετοχής σε γραπτούς διαγωνισμούς. Στην τελευταία περίπτωση, για να αυξήσετε τις πιθανότητες επιτυχίας θα πρέπει να προετοιμαστείτε κατάλληλα. Δεν υπάρχει νόημα, να περιμένετε να περάσετε επιτυχώς τις εξετάσεις, δίχως να αφιερώσετε χρόνο σε μελέτη. 

Γενικά, καλό είναι να έχετε υπόψη σας τέτοιες  δυνατότητες, αλλά μην αγκιστρώνεστε σ’ αυτές χωρίς να κάνετε τίποτα άλλο. Συνεχίζετε να αναζητάτε εργασία  και στον ιδιωτικό τομέα. Τόσο τα αποτελέσματα όσο και η επαναπροκήρυξη των διαγωνισμών του δημοσίου καθυστερούν να ανακοινωθούν.

ICF GLOBAL: Δυνατότητα δωρεάν συμμετοχής φοιτητών στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα"Coaching δεξιότητες & Εργαλεία στην Πράξη"

AIIA/AIDA/TEMA Summer School: "CVML Programming Short Course and Workshop on Deep Learning, Computer Vision and Big Data Analytics 2024", 27-29 August 2024, Thessaloniki, Greece

TechSaloniki 2024 Fueled By & Challenged By Deloitte |17 & 18 Μαΐου 2024 | Μ2

Νέα Προγράμματα ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ Απρίλιος

Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το Αγγλόφωνο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Εφαρμογή ενδοσκοπικών χειρουργικών τεχνικών στη γυναικολογία»

“Erasmus Careers” Staff Training “Unlocking Opportunities: Internationalization of Career Counseling.” 

“What’s your superpower?” Νέο Πρόγραμμα Ψυχικής Ενδυνάμωσης για την Επιλογή Καριέρας

Μεταπτυχιακές Σπουδές στο ΑΠΘ 2024

Ενημερωτική Εκδήλωση Erasmus+ Πρακτική Άσκηση 2024-2025: υποβολή αιτήσεων και αναζήτηση φορέα υποδοχής

Πρόσκληση Υποψηφίων Ημέρες Καριέρας ΑΠΘ 2024 – 2 & 3 Απριλίου

Τεχνικές Αναζήτησης Εργασίας

ICF GLOBAL: Δυνατότητα δωρεάν συμμετοχής φοιτητών στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα"Coaching δεξιότητες & Εργαλεία στην Πράξη"

AIIA/AIDA/TEMA Summer School: "CVML Programming Short Course and Workshop on Deep Learning, Computer Vision and Big Data Analytics 2024", 27-29 August 2024, Thessaloniki, Greece

TechSaloniki 2024 Fueled By & Challenged By Deloitte |17 & 18 Μαΐου 2024 | Μ2

Νέα Προγράμματα ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ Απρίλιος

Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το Αγγλόφωνο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Εφαρμογή ενδοσκοπικών χειρουργικών τεχνικών στη γυναικολογία»

“Erasmus Careers” Staff Training “Unlocking Opportunities: Internationalization of Career Counseling.” 

“What’s your superpower?” Νέο Πρόγραμμα Ψυχικής Ενδυνάμωσης για την Επιλογή Καριέρας

Μεταπτυχιακές Σπουδές στο ΑΠΘ 2024

Ενημερωτική Εκδήλωση Erasmus+ Πρακτική Άσκηση 2024-2025: υποβολή αιτήσεων και αναζήτηση φορέα υποδοχής

Πρόσκληση Υποψηφίων Ημέρες Καριέρας ΑΠΘ 2024 – 2 & 3 Απριλίου