Σκεφθείτε το προφίλ σας στο Linkedin σαν μια διαδραστική επαγγελματική κάρτα. Είναι μια σύντομη περίληψη των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών σας προσόντων, εμπειριών, ικανοτήτων και ενδιαφερόντων. Στόχος είναι να κεντρίσει το ενδιαφέρον σημαντικών για εσάς ανθρώπων, όπως υπεύθυνους ανθρώπινου δυναμικού και αναζήτησης στελεχών, υπεύθυνους επιλογής μεταπτυχιακών προγραμμάτων ή μέντορες και πετυχημένα στελέχη που θα θέλατε να συμπεριλάβετε στο δίκτυο επαγγελματικών επαφών σας. Ένα δυναμικό και πετυχημένο προφίλ είναι ένας σημαντικός παράγοντας διαφοροποίησης στην διαδικτυακή αγορά εργασίας.
Μέσα σε μόλις μία πρόταση – σειρά, δώστε τη δυνατότητα στους άλλους να καταλάβουν ποιος είστε επαγγελματικά. Σκεφθείτε αυτή την επικεφαλίδα, ως το προσωπικό σας σλόγκαν, στην αναζήτηση εργασίας. Κάτι που θέλετε οι άλλοι να παρατηρήσουν και να συγκρατήσουν στη μνήμη τους για εσάς, ως επαγγελματία. Για παράδειγμα, Γεωπόνος με εξειδίκευση στην Αρχιτεκτονική Τοπίου – Υπότροφος Μποδοσάκη. Μπορείτε να δείτε προφίλ πετυχημένων αποφοίτων ή ατόμων που θαυμάζετε για να πάρετε ιδέες. Αποφύγετε γενικόλογους τίτλους όπως απόφοιτος ΑΠΘ.
Να θυμάστε ότι το Linkedin είναι ένα επαγγελματικό διαδικτυακό πλαίσιο. Δεν είναι Facebook, twitter ή MySpace. Είναι σημαντικό να έχετε μία υψηλής ανάλυσης επαγγελματική προσωπική σας φωτογραφία, καθώς έτσι αυξάνετε η πιθανότητα επισκεψιμότητας του προφίλ σας. Με τον όρο επαγγελματική φωτογραφία περιγράφεται προσωπική σας φωτογραφία, στην οποία φαίνεται ευκρινώς το πρόσωπό σας, έχετε κατάλληλη επαγγελματική ενδυμασία και χαμογελάτε. Στόχος είναι να μπορούν οι επισκέπτες του προφίλ σας να σας αναγνωρίσουν και να θέλουν να συνδεθούν μαζί σας. Φωτογραφίες από πάρτι ή διακοπές, χαρακτήρες καρτούν ή η φωτογραφία του κατοικίδιου ή του παιδιού σας , δεν αρμόζουν στο επαγγελματικό περιβάλλον του linked in.
Φροντίστε να αναφέρετε αναλυτικά όλες τις εμπειρίες εκπαίδευσης που έχετε μέχρι σήμερα (προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές, Erasmus και θερινά σχολεία). Δώστε έμφαση σε στοιχεία που μπορεί να σας βοηθήσουν να ξεχωρίσετε όπως ο βαθμός πτυχίου, υποτροφίες – διακρίσεις που έχετε λάβει. Μην υποθέτετε ότι γνωρίζουν λεπτομέρειες για τις σπουδές σας (διπλωματική εργασία, ECTS). Στο σημείο αυτό δεν χρειάζεται να είστε μετριοπαθείς αλλά υποστηρικτικοί και περήφανοι για όσα έχετε καταφέρει.
Η συνοπτική σας παρουσίαση – περίληψη θα πρέπει να είναι συγκεκριμένη και θετική αναφορικά με τα επιτεύγματα και τις ικανότητές σας. Σκεφθείτε ότι θα πρέπει να μοιάζει με τη 2η παράγραφο στη καλύτερη συνοδευτική επιστολή που έχετε συντάξει ποτέ και όπου παρουσιάζετε θετικά και συγκεκριμένα τα στοιχεία του βιογραφικού σας στα οποία θέλετε να δώσουν βαρύτητα οι υπεύθυνοι για την επιλογή.
Η ενότητα «εξειδικεύσεις» (specialties) είναι το σημείο όπου θα πρέπει να συμπεριλάβετε λέξεις κλειδιά βάσει των οποίων οι υπεύθυνοι επιλογής προσωπικού και οι εργοδότες χρησιμοποιούν για να αναζητήσουν ικανά στελέχη με τα δικά σας προσόντα σε αντίστοιχες μηχανές αναζήτησης.
Προκειμένου να αυξήσετε τα αποτελέσματα όταν κάποιος πληκτρολογεί το όνομά σας σε μία μηχανή αναζήτησης είναι καλύτερο να κάνετε το προφίλ σας δημόσιο προς όλους και να ζητήσετε μία δική σας προσωπική σελίδα με το όνομά σας www.linkedin.com/yourname Αυτό σας διευκολύνει και μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε και στα στοιχεία της επαγγελματικής σας κάρτας ή και στο βιογραφικό σας σημείωμα. Είναι ένα πολύς καλός τρόπος να κάνετε εμφανή τον επαγγελματισμό σας.
Ένας άλλος τρόπος αναβάθμισης του προφίλ σας είναι να προσθέσετε δείγματα της δουλειάς σας, της αρθρογραφίας σας, γενικότερα επιτευγμάτων σας, είτε βάζοντας links, είτε ακόμη και αναρτώντας παρουσιάσεις . Μπορείτε να βάλετε link σε προσωπικές ιστοσελίδες, blogs ή να αναρτήσετε μέσω διαφόρων εφαρμογών παρουσιάσεις σας καθώς και την ηλεκτρονική μορφή του βιογραφικού σας.
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Linkedin για να δημιουργήσετε αλλά και να χρησιμοποιήσετε το δικό σας ηλεκτρονικό δίκτυο γνωριμιών που θα σας βοηθήσει στην αναζήτηση εργασίας. Ξεκινήστε από τις προσωπικές σας επαφές (συγγενείς, φίλους, συμμαθητές – συμφοιτητές) όπως σε τυχόν άλλα κοινωνικά δίκτυα αλλά τώρα δείτε τους σαν κατάλληλες επαγγελματικές επαφές. Που εργάζονται; Με τι ασχολούνται; Στη συνέχεια επεκτείνετε το δίκτυό σας με ανθρώπους που ίσως είχατε κάποια κοινή εκπαιδευτική ή επαγγελματική εμπειρία (τελειώσατε το ίδιο σχολείο ή πανεπιστήμιο, εργαζόσασταν στην ίδια εταιρεία κά). Από όλους αυτούς θα ζητήσετε συμβουλές για τη διαχείριση της σταδιοδρομίας σας, συστάσεις ή προτάσεις για το πώς να κινηθείτε στην αναζήτηση εργασίας.
Ο καλύτερος τρόπος για να πειστεί κάποιος αναφορικά με τα επιτεύγματα και τις ικανότητές σας, είναι οι συστάσεις σας. Φροντίστε να έχετε τουλάχιστον μία σύσταση για την κάθε επαγγελματική εμπειρία που δηλώνετε. Μπορείτε να ζητήσετε και να συλλέξετε συστάσεις από καθηγητές σας στο πανεπιστήμιο με τους οποίους είχατε κάποια συνεργασία (πχ επιβλέπων –ουσα διπλωματικής εργασίας), επόπτες της πρακτικής σας άσκησης, πρώην εργοδότες ή συναδέλφους και μέντορες. Γενικά, επιλέξτε να ζητήσετε και να αναρτήσετε συστάσεις από ανθρώπους που μπορούν να μιλήσουν για τα δυνατά σας σημεία, την ικανότητά σας να δουλεύετε σε ομάδα και πως διαχειριστήκατε την εκπαίδευση ή και την εργασία σας. Εξίσου σημαντικό είναι να γράφετε κι εσείς συστάσεις για όσους συνεργαστήκατε. Με τον τρόπο αυτό αναγνωρίζετε δημόσια και επιβραβεύετε τις επαγγελματικές δραστηριότητες κάποιου ώστε αφενός του δημιουργείται ευχάριστα συναισθήματα και αφετέρου αυξάνετε τις πιθανότητες να γράψουν κάτι αντίστοιχο και για εσάς.
Το να συμμετέχετε σε συγκεκριμένες επιστημονικές ή επαγγελματικές ομάδες και να αναρτάτε το λογότυπό τους στο προφίλ σας είναι ένα καλός τρόπος για να δείξετε ότι επιθυμείτε να συνδεθείτε με άτομα που έχουν κοινά μαζί σας επιστημονικά ή επαγγελματικά ενδιαφέροντα. Για παράδειγμα, οι περισσότεροι φοιτητές ή απόφοιτοι ξεκινούν με το να συμμετέχουν στο δίκτυο/ ομάδα του πανεπιστημίου τους. Παρόμοια, μπορείτε να συνδεθείτε με ομάδες ή δίκτυα του κλάδου στον οποίο θα θέλατε να σταδιοδρομήσετε. Για παράδειγμα, κάποιος φοιτητής Οικονομικών θα μπορούσε να γίνει μέλος της ομάδας Ελληνικής Εταιρείας Διοίκησης Επιχειρήσεων ή Ελληνικού Ινστιτούτου Μάνατζμεντ ή ακόμη και σε αντίστοιχα διεθνή δίκτυα. Όταν αναζητάτε σε ποιες ομάδες θα συμμετάσχετε αναρωτηθείτε, ποιος είναι μέλος αυτής της ομάδας; Πόσοι συμμετέχουν στην ομάδα; Πόσο δραστήρια είναι η ομάδα;
Μπορείτε να δείτε τις αναρτημένες ανακοινώσεις ανοιχτών θέσεων εργασίας μέσω του job search tool ή να χρησιμοποιήσετε το Linkedin για να συλλέξετε στοιχεία για τις εταιρείες που θέλετε να προσεγγίσετε μέσω του company search tool, όπου μπορείτε να δείτε σε ποιον θα πρέπει να στείλετε το βιογραφικό σας. Επίσης, μπορείτε να βρείτε στοιχεία για εταιρείες που αναζητούν στελέχη και να τις ελέγξετε.
Αν δεν γνωρίζετε με τι θέλετε να ασχοληθείτε ή έχετε δυσκολία στη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων το linkedin μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε το δρόμο σας. Χρησιμοποιήστε το για να δείτε στοιχεία που αφορούν τη διαδρομή πετυχημένων ανθρώπων στο χώρο, βάζοντας απλά στην μηχανή αναζήτησης αντίστοιχη λέξη κλειδί με αυτό που σας ενδιαφέρει να ασχοληθείτε. Μπορείτε να συμμετέχετε σε ομάδες που έχουν κοινά επιστημονικά και επαγγελματικά ενδιαφέροντα και να ενημερωθείτε για τις νέες τάσεις ή θέματα που απασχολούν το συγκεκριμένο κλάδο. Μπορείτε ακόμη και να συμμετέχετε στις συζητήσεις. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να δείτε αν κάτι σας ενδιαφέρει πραγματικά ή όχι μέσω των ενημερώσεων που θα λαμβάνετε. Μπορείτε ακόμη να ελέγξετε στοιχεία για τις εταιρείες ή τους φορείς που θα θέλατε να εργαστείτε αλλά και να δείτε τα προφίλ των στελεχών τους. Με τι δηλώνουν ότι ασχολούνται; Τι προσόντα έχουν; Συνδεθείτε με ανθρώπους που φαίνεται ότι έχουν πάθος με τη δουλειά τους και ασχολούνται με αυτό που σας ενδιαφέρει. Αναζητήστε σχετικές θέσεις εργασίας σε όλο τον κόσμο. Και βέβαια δραστηριοποιηθείτε. Μόνο μέσω του διαδικτύου δεν πρόκειται να βρείτε δουλειά. Χρησιμοποιήστε το linkedin σαν εργαλείο αλλά μην παραιτήστε. Για να βρείτε το δρόμο σας, θα πρέπει να κάνετε βήματα δράσης!
Ένας καλός τρόπος για να κάνετε τους άλλους να σας προσέχουν και να βελτιώσετε την επαγγελματική σας εικόνα είναι να ανανεώνετε το προφίλ σας τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Ενημερώστε τις επαφές σας για συνέδρια ή σεμινάρια που παρακολουθήσατε, για project που ολοκληρώσατε με επιτυχία ή για ένα ενδιαφέρον άρθρο ή βιβλίο που διαβάσατε πρόσφατα και μπορεί να τους ενδιαφέρει, Σκεφθείτε και αναφέρετε γεγονότα ή θέματα που θα συζητούσατε με κάποιον φίλο ή επαγγελματικό σας συνεργάτη σε μία σύντομη τηλεφωνική επαφή ή σε μία επαγγελματική συνάντηση.