Πριν γράψετε οτιδήποτε, σκεφθείτε τι μπορεί να ζητά ο αναγνώστης της έκθεσής σας. Διαβάστε αναλυτικά τις οδηγίες που τυχόν σας δίνουν και δείτε με κριτικό πνεύμα, όλες τις γενικές οδηγίες της αίτησης καθώς και τα κριτήρια επιλογής που θέτουν για την επιλογή των υποψήφιων φοιτητών τους. Οι πληροφορίες αυτές μπορεί να σας δώσουν κατευθύνσεις για το περιεχόμενο των θεμάτων που θα πρέπει να συμπεριλάβετε. Συνήθως οι επιτροπές επιλογής των μεταπτυχιακών φοιτητών αξιολογούν διάφορα στοιχεία όπως:
- το εκπαιδευτικό σας υπόβαθρο και τις μέχρι σήμερα γνώσεις που διαθέτετε στο συγκεκριμένο επιστημονικό αντικείμενο
- τα σημαντικότερα πεδία των ενδιαφερόντων σας
- τους λόγους για τους οποίους αποφασίσατε να ακολουθήσετε μεταπτυχιακές σπουδές στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο και στο συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο
- τις προσδοκίες σε σχέση με το μεταπτυχιακό πρόγραμμα και τις προοπτικές επαγγελματικής απασχόλησης που σας ενδιαφέρουν
- τους άμεσους αλλά και μακροπρόθεσμους στόχους σας
- την ωριμότητά σας
- τις προσωπικές ιδιαιτερότητές σας ή αλλιώς τι θα μπορούσατε να προσφέρετε εσείς με την παρουσία σας στην ποικιλομορφία του προγράμματος.
Ουσιαστικά, η αυτοπεριγραφική σας έκθεση θα πρέπει να απαντά σε 4 σημαντικές ερωτήσει:
Για ποιο λόγο επιλέγετε να κάνετε μεταπτυχιακές σπουδές στο συγκεκριμένο αντικείμενο; Ποια είναι τα επιστημονικά και ακαδημαϊκά σας ενδιαφέροντα;
Μέσα από αυτή την ερώτηση το Πανεπιστήμιο υποδοχής θέλει να μάθει τι έχετε κάνει μέχρι σήμερα που να εξηγεί την απόφασή σας να επιλέξετε να συνεχίσετε τις σπουδές σας και να εξειδικευτείτε στο συγκεκριμένο πεδίο επιστημών (π.χ. παρακολούθηση σχετικών προπτυχιακών μαθημάτων και σεμιναρίων, εκπόνηση εργασιών, ανάγνωση βιβλίων κλπ).
Με ποιο τρόπο οι μεταπτυχιακές σπουδές στο συγκεκριμένο αντικείμενο θα σας βοηθήσουν να πετύχετε συγκεκριμένους επαγγελματικούς στόχους;
Οι απαντήσεις σας στη συγκεκριμένη ερώτηση θα δείξουν ότι γνωρίζετε καλά πως θα αξιοποιήσετε τις γνώσεις που θα αποκτήσετε από το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό πρόγραμμα για την πραγμάτωση των μελλοντικών επαγγελματικών σας στόχων. Προσπαθήστε να είστε συγκεκριμένοι και σαφείς, καθώς τα κίνητρα και οι στόχοι είναι από τους βασικά κριτήρια στην επιλογή των υποψήφιων φοιτητών. « Το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό πρόγραμμα θα με βοηθήσει να σταδιοδρομήσω στον ιδιωτικό αλλά και δημόσιο τομέα» ή « οι μεταπτυχιακές σπουδές είναι σημαντικές για τη μελλοντική μου σταδιοδρομία» είναι ενδεικτικές απαντήσεις που ακριβώς πρέπει να αποφύγετε!
Για ποιο λόγο επιλέξατε το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό πρόγραμμα και όχι κάποιο άλλο και μάλιστα στο συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο;
Προσαρμόστε τις απαντήσεις σας στη συγκεκριμένη ερώτηση και αναφερθείτε σε πραγματικούς λόγους που σας επηρέασαν να επιλέξετε το συγκεκριμένο πρόγραμμα και το συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο. Μπορείτε να αναφερθείτε στη δυνατότητα που θα έχετε να συνεργαστείτε με συγκεκριμένους καθηγητές – διδάσκοντες στο πρόγραμμα και γνωστούς στην επιστημονική κοινότητα για το ερευνητικό ή ακαδημαϊκό τους έργο, σε συγκεκριμένα μαθήματα που θα παρακολουθήσετε ή στις δυνατότητες που θα έχετε για πρακτική άσκηση, συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και οτιδήποτε, αληθινά, σας κίνησε το ενδιαφέρον. Οι υπεύθυνοι για την επιλογή θέλουν να δουν κατά πόσο έχετε κάνει προσεκτική και διεξοδική αξιολόγηση των ευκαιριών επιμόρφωσης που σας δίνονται πριν καταλήξετε να υποβάλλετε αίτηση για το δικό τους πρόγραμμα και πόσο σοβαρή είναι η υποψηφιότητά σας. Αποφύγετε λοιπόν κλισέ και γενικές απαντήσεις τύπου «επέλεξα να αιτηθώ στο δικό σας πανεπιστήμιο γιατί έχει καλή φήμη», εκτός αν πραγματικά είναι μεταξύ των πλέον γνωστών και καταξιωμένων παγκοσμίως.
Τι μπορείτε να συνεισφέρετε εσείς συμμετέχοντας στο συγκεκριμένο πρόγραμμα;
Αναφερθείτε σε προηγούμενες εμπειρίες και σε κατορθώματά σας καθώς και στο εκπαιδευτικό σας υπόβαθρο, τις ιδιαίτερες και ξεχωριστές ικανότητες, προσόντα ή ενδιαφέροντά σας που πιστεύετε ότι θα βοηθήσουν την εύρυθμη και ποιοτική λειτουργία του προγράμματος. Έχετε στο νου σας, ότι η διεξαγωγή ενός μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών βασίζεται κατά πολύ, στο επίπεδο και τη συνεισφορά των ίδιων των φοιτητών και αυτό προσπαθούν να αξιολογήσουν οι υπεύθυνοι.